تصادفات رانندگی سالانه ۶۰ هزار معلول و ۲۰ هزار فوتی برجا میگذارد

وی افزود: با این حال، تلاشهای زیادی از سوی پلیس راهور و دستگاههای مسئول برای کاهش تصادفات در حال انجام است. یکی از اهداف اصلی، فرهنگسازی و افزایش آگاهی عمومی درباره رعایت قوانین رانندگی است. به نظر میرسد که عامل انسانی نقش زیادی در تصادفات دارد. با فرهنگسازی و تغییر رفتار رانندگان، میتوان به میزان زیادی تصادفات و مرگ و میرها را کاهش داد.
به گفته رئیسی؛ در تلاش هستم تا در ۳ سال باقی مانده با تمام قدرت بر موضوع تصادفات ترافیکی کار کنیم، چرا که اعتقاد دارم که میتوان آمار را کاهش داد و علی رغم مشکلاتی از قبیل خودرو و جاده، ۷۰ تا ۸۰ درصد خطای انسانی است و عامل انسانی صحیح میتواند مشکلات خودرو و جاده را جبران کند.
وی افزود: به همین دلیل در ۲۰ هزار مرگی که اتفاق میافتد با یک فرهنگ سازی درست تعداد مرگ و میر را کاهش دهیم.
فرهنگسازی یا افزایش جریمهها؟ راهکار مؤثر کدام است؟
به گفته رئیسی؛ این زمینه، به نظر میرسد که فرهنگسازی و توجه به اجرای دقیق قوانین و جرایم مؤثرتر از افزایش جریمههاست. جریمههای مالی فعلی در ایران به اندازه کافی مؤثر نیستند و باید به سمت جریمههای سنگینتر و در برخی موارد حتی محدودیتهای رانندگی برای رانندگان پرخطر رفت. در برخی کشورها، جریمههای سنگین و امتیاز منفی برای تخلفات باعث شده است که رفتار رانندگان بهطور چشمگیری تغییر کند. این مسئله در ایران نیز میتواند نتیجهبخش باشد.
تصادفات جادهای؛ قتلی خاموش در جادههای کشور
رئیسی خاطرنشان کرد: مسئله تصادفات جادهای به واقع یک بحران بزرگ است که گاه حتی از مشکلات بزرگتر نظیر قتلهای عمدی و غیرعمدی هم کمتر مورد توجه قرار میگیرد و در جادهها هم مثل هر جای دیگر، وقتی یک نفر جانش را از دست میدهد، عملاً یک قتل غیرعمد اتفاق میافتد. این تصادفات و مرگ و میرها، همچنان که اشاره کردید، نه تنها به از دست دادن جان انسانها بلکه به آسیبهای جدی جسمانی نیز منجر میشود که آثار بلندمدت بسیار تلخی دارد.
وی افزود: واقعاً باید به مسئله رانندگی و فرهنگ جادهای توجه بیشتری کنیم. از آنجا که در حال حاضر دوربینها هم مشکل دارند و نیروی پلیس و بازرس هم همیشه قادر به پوشش همه مناطق نیستند، باید به طرق دیگر نظارتها را تقویت کرد و آگاهی مردم را نسبت به خطرات جدی رانندگی به خصوص در ساعات شب افزایش داد.
آمار نگرانکننده مصدومان تصادفات رانندگی تا مصدومیت
وی افزود: سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی دچار معلولیت میشوند و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مصدوم شدید ترافیکی داریم، همچنین حدود ۵۲ درصد از مصدومان حوادث ترافیکی در لحظه تصادف جان خود را از دست میدهند که این موضوع نشان دهنده ناایمن بودن خودروهای کشور است.
لزوم همکاری همهجانبه برای کاهش تلفات جادهای
به گفته رئیسی؛ مسئله این است که اگر مردم به اهمیت جان دیگران توجه بیشتری داشته باشند و رعایت اصول ایمنی را جدی بگیرند، این آمارها میتواند کاهش یابد و در شرایطی که تعداد زیادی از افراد به دلیل رانندگی پرخطر جانشان را از دست میدهند یا به شدت آسیب میبینند، باید یک تغییر جدی در فرهنگ عمومی و در نحوه برخورد با این موضوع ایجاد شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: همچنین، با همکاری بین نهادهای مختلف مانند تعزیرات حکومتی و بخش خصوصی برای نظارتهای بهداشتی و ایمنی، قطعاً میتوان از شدت بحرانها کاست و شرایط بهتری را ایجاد کرد. این یک مسئولیت جمعی است که باید همگان در آن شریک باشند.
وی در پایان گفت: امیدوارم که در آینده با اقدامات صحیح و پیگیریهای جدیتر، شاهد کاهش تصادفات و آسیبها در جادهها باشیم.
کد خبر 6414739
محدثه رمضانعلی
علی
1
بازدید
علی
علی احمدی دارای سابقه طولانی در صنعت توسعه نرمافزار بوده و به عنوان توسعهدهنده حرفهای فعالیت میکند.
پربازدیدترین ها
- تعیین سقف مهریه تا ۱۴ سکه؛ نجات اقتصاد خانواده یا نقض حقوق زنان؟
- اصلاحات قانونی در حوزه ترافیک کلید خورد؟
- روند افزایش دما از امروز در اغلب نقاط کشور
- جزئیات دور دوم گفتوگوهای غیرمستقیم در رم
- بازدید خبرنگاران گروه رسانهای مهر از خبرگزاری رسمی قطر
- ثبت ۴۷۱ هزار و ۴۴۰ فقره سند ازدواج در سال ۱۴۰۳
- کاهش چشمگیر هزینههای خارجی آمریکا؛ صرفهجویی یا گام در مسیر انزوا؟
- از زمین خاکی تا ویترینهای لاکچری!
- از مطالبه رهبری برای پخش «روایت فتح» تا دوربینی که شهادت آوینی را گرفت
- «ترامپ خوب، نتانیاهوی بد»؛ بازی پلیس خوب و بد در مذاکرات هستهای
اخبار مرتبط
- واژگونی خودروی حامل کپسولهای گاز مایع جان راننده را گرفت
- راهکار فرمانده کل انتظامی کشور برای کاهش حوادث جاده ای
- پرواز یک خودرو در باکو آذربایجان
- بیمارستانهای به جا مانده از جنگ جهانی دوم!
- وعده مهم پلیس راهور برای توقف تولید خودروهای ناامین
- وعده مهم پلیس راهور برای توقف تولید خودروهای ناایمن
- سردار رادان: بدنه و شیشههای اتوبوس های ما آلت قتاله است
- تلاش موتورسوار یزدی برای جلوگیری از برخورد با عابرین پیاده
- تالاسمی در ایران؛ چالشها و درمان
- توقف یکی از خطرناک ترین راننده های ایران
0 نظر
یک نظر ثبت کنید
آدرس ایمیل شما نشان داده نمیشود